Rozrywki XXI wieku
Naszą misją jest połączenie wszystkich osób na
świecie.1 Mark Zuckerberg, 2015
Rok 2007, oprócz pierwszych symptomów kryzysu finansowego, przyniósł także wydarzenia symboliczne dla sfery kultury. W maju Facebook stał się powszechnie dostępną platformą, zaś w czerwcu miała miejsce premiera pierwszego iPhone’a. Kumulujące się od lat zmiany w segmencie mediów i technologii skutkowały triumfalnym startem dwóch marek, które szybko uznane zostały za wzór sprawnie funkcjonujących platform społecznościowych oraz przenośnych urządzeń łączących zalety telefonów i komputerów. Związany z tym był szereg mniej głośnych, acz istotnych przemian, takich jak zajęcie przez Apple pierwszego miejsca w rankingu dystrybutorów muzyki – cyfrowe iTunes zastąpiło klasyczny
Efektem tych modyfikacji instrafrukturalno-technologicznych stało się pogłębienie zachodzących od lat przemian społecznych. A także, być może, stworzenie podwalin pod całkiem nowe sposoby rozumienia człowieczeństwa jako takiego.
Klasyczne sposoby obcowania z kulturą, takie jak czytelnictwo, zaczęły bardziej niż taktyczny odwrót. W Polsce „[w] marcu 2022 roku na pytanie o lekturę co najmniej jednej książki w ciągu 12 miesięcy poprzedzających badanie twierdząco odpowiedziało 38%
Równocześnie zwiększa się populacja osób grających w gry wideo – 37,5% Europejczyków gra co najmniej godzinę w
Kończąc tę wyliczankę statystyk, wróćmy do początku. „O dziwo, nasza więź z telefonami trwa, nawet gdy nic z nimi nie robimy. Badacze w Paryżu zaobserwowali, że 37% kobiet i 30% mężczyzn chodzi z telefonami w rękach, nawet gdy ich nie
Dla wielu komentatorów tendencje owe są dowodem, że zachodzą zmiany o substancjalnym charakterze. Oczywiście zawsze istnieje prawdopodobieństwo, że mamy do czynienia z kolejną paniką moralną – jak te, które towarzyszyły ekspansji komiksu, telewizji czy (jakby to kuriozalnie nie brzmiało) walkmanów. Jednak warte rozważenia też inne interpretacje, takie jak te dotyczące „pokolenia i”